Preskočiť na hlavný obsah

Bazaltový lom v Dolnej Prašnici

Tento príbeh sa začína na malom parkovisku za Horným Harmancom. Nachádza sa tu Harmanecký vodopád a kto sa neuspokojí s tým, odkiaľ tá voda do vodopádu tečie, môže sa spolu s nami vybrať na chvíľami desivú cestu hore dolinou k miestu, kde sa kedysi ťažil bazalt. Je to cesta nádhernou prírodou, počas ktorej nestretnete žiadneho človeka. Územie s množstvom medveďov, pokiaľ sa tam ale nebudete pohybovať v nevhodnom čase, neuvidíte ani jediného.

Dolina Prašnica sa začína hneď za vodopádom. Spočiatku stúpa iba mierne a lesná cesta sa vlní pomedzi rôzne kamenné formácie. Názov Prašnica bol medzi obyvateľmi Slovenska populárny a v blízkom okolí nájdete ďalšiu Prašnicu smerom na Donovaly, blízko osady Horný Jelenec. Nedokázal som zistiť, či ten názov pochádza od huby prášnice, alebo sa na tých miestach v minulosti len prášilo, lebo ju ľudia hospodárskou činnosťou zbavili lesov. Alebo tie miesta mali v minulosti nejaký iný účel, ktorý sa stratil v čase.

Skalné útvary sa objavujú hneď za vodopádom. Svahy doliny postupne stúpajú a obe strany sú pokryté bralami, vežami alebo skalnými ihlami. Občas vidíte malé jaskyne. Je to územie vápencov a neďaleko sa nachádza aj Harmanecká jaskyňa, čiže môžete očakávať, že pod zemou sa nachádza množstvo iných jaskýň, o ktorých nik nevie. Cesta bola spočiatku dobrá. Bolo vidno, že ju nedávno opravili. Ako sme zistili vyššie, pravdepodobne sa tade prehnala prednedávnom voda, ktorá vymlela cestu. Tam už to také dobré nebolo, ale stále sa dalo cestou bez problémov kráčať.

Dolina je akoby rozdelená na dve časti. Prvá je mierna, akonáhle prejdete väčšou zákrutou, začína byť strmšia. Potom už stúpate hore kopcom. Na konci treba dávať pozor, pretože sa rozvetvuje na niekoľko poľných ciest. Treba sa vybrať tou, ktorá zatáča doľava a má niekoľko kľukatých zákrut do strmého kopca. Potom sa opäť stúpanie zmierni a musíte už len po relatívnej rovine prejsť k lomu. Ak si pozorne všimnete okolitú krajinu, budete mať pocit, že je tam odrazu suchšie. Je to spôsobené blízkosťou veľkého ložiska bazaltu, čo je sopečná hornina.

K lomu vedie krátka cesta po vrstevnici a samotný lom má približne 200 x 200 m. V súčasnosti je čiastočne zarastený väčšími stromami, čo naznačuje, že je dlhšie obdobie opustený. My sme tam došli na začiatku leta a bol som dosť rozčarovaný z toho, že celé dno lomu bolo zarastené hustou pŕhľavou. Takže som musel celú rodinu nechať na kraji lomu a s fotoaparátom som pomedzi tú pŕhľavu nejako popreskakoval. Dokázal som sa dostať len do polovice vzdialenosti. Na konci bola pŕhľava taká hustá, že som tam s krátkymi nohavicami nebol schopný prejsť. Aby toho nebolo málo, stredom lomu tečie dnes už bahnitý potok. Nedostal som sa síce k peknej zahnutej stĺpovitej časti, ale v rámci možností som odfotil všetko podstatné.

Lom pravdepodobne vznikol medzi rokmi 1940 až 1960. Na starých topografických mapách je vyznačený až na tej z roku 1960. Je to logické, lebo v tých časoch sa stavali železnice. Trať z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne začali stavať v roku 1938. A na stavbu bolo potrebné veľké množstvo kvalitného kameňa. Lom, z ktorého fotografie vidíte, je novší. V lese sa vedľa neho nachádza ešte jeden, ktorý je zrejme starší, lebo je aj na mape z roku 1955. Tam sme sa už nedostali, pretože deti boli unavené a čakal nás ešte zostup.

Na návrat sme si vybrali dolinu Čierneho potoka. Poľná cesta tam už ale bola dosť zarastená, väčšiu časť trasy sme šli povedľa nej. Nabudúce by som si vybral dolinu, ktorá sa začína trochu ďalej a je označená ako Tajchy alebo Nemecké bane. V lokalite Nemecké bane sa obe doliny spoja a potom už dole idete po asfaltovej ceste. Cestou opäť vidíte množstvo skalných útvarov a prejdete aj cez miesto, ktoré sa volá Tiesňava čierneho potoka. Je to síce kratučká tiesňava, ale porovnateľná s inými a známejšími. Jedna časť je pomenovaná skalná brána Vrátenec. Odnesiete si odtiaľ nádherný zážitok.

Záver cesty vás dovedie povedľa budovy (vodného zdroja?) ku hlavnej ceste, kde stoja dva domy a je tam otočka pre autobus. Už tradične som utekal po auto, zaparkované pri vodopáde, aby sa moji výletníci nemuseli prechádzať povedľa hlavnej cesty. Na stĺpoch sú upozornenia, že ste v zóne medveďa. Ale v tomto území ste v zóne medveďa neustále. Je logické, že sa tam nebudete motať na jar, keď majú mladé, alebo večer, keď v týchto strmých údoliach padne tma omnoho skôr.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Chytrô - stredoveká cesta a vodopády

Cez víkend sme sa hrali na archeológov a vrhli sme sa na prieskum stredovekého rumpálu, ktorým pred mnohými storočiami vyťahovali vozy do strmého kopca. Skúmali sme lokalitu Chytrô, čo je dolina hneď vedľa dedín Rybô, Valentová a Prášnica. Zdanlivo ničím zaujímavé miesto, ale práve tu natočil Paľo Bielik známe scény z filmu Vlčie diery . A tu aj padla megalavína, čo zabila osemnásť ľudí. Do údolia sme sa dostali z hlavnej cesty z Banskej Bystrice na Donovaly. V polovici bola odbočka na Horný Jelenec a tam sme prešli na uzučkú, miestami rozbitú cestu, ktorá smeruje až na koniec údolia. Ale až tak ďaleko sme nešli. Približne v polovici je odbočka a tam sme zastali. Ďalej by sme si trúfli iba na služobnom aute a také nik z nás nemal. Po tejto poľnej ceste sme pomaly prešli smerom na sever až ku miestu, kde je drevený panel s informáciami o našej stredovekej ceste. Tam sme zišli z poľnej cesty a ďalej pokračovali po lesnom chodníku. Chodník viedol povedľa potoka a už po pár metroch sa to

Por una Cabeza

Argentínske tango som začal počúvať, keď Robo s Erikou chodili na tanečný kurz a po večeroch si v obývačke opakovali kroky. Toto je klasická melódia, ktorá sa vám pri prvom počutí dostane pod kožúšok. Nedalo mi a pátral som po pôvode tejto skladby. Skladba pochádza z roku 1935 a napísal ju Carlos Gardel a slová napísal Alfredo La Pera. V tom istom roku obaja zahynuli pri leteckom nešťastí v Medeline v Kolumbii. Obsahom skladby je porovnávanie stávkovania na kone s nejakou atraktívnou ženou. Výraz Por una Cabeza je fráza z dostihového prostredia a znamená víťazstvo koňa o jednu dĺžku hlavy. Gardel bol veľkým fanúšikom dostihov, preto ho to asi inšpirovalo. Carlos Gardel je považovaný za dôležitú postavu argentínskeho tanga a ľudia stále spomínajú na jeho hlas.

Fryderyk Chopin - Valčík v A-mol, B. 150

Valčík, ktorý Chopin úplne nedokončil. Vydali ho až po jeho smrti. Ako ináč, vtedy ho priklepli úplne inej osobe, lebo na konci života Chopin už nebol žiadnou veľkou hviezdou. A tak až v roku 1955 priradili skladbu práve k Chopinovi. Zachovali sa dva rukopisy. Na Internete je nájditeľný iba starší rukopis, plný čmáraníc, nedokončený. Ten druhý je kdesi v Francúzsku, ale ani ten by nemal byť úplne hotový. Táto moja verzia zodpovedá tomu druhému. Rozdiel je len v tom, že som ho mierne spomalil voči tomu, ako je to obvyklé. Ale podľa mňa je to valčík a nie preteky v rýchlosti a takto to omnoho lepšie znie. Frédéric Chopin - Waltz in A minor, B. 150 by Robo Ulbricht