Preskočiť na hlavný obsah

Prekročiť 49. rovnobežku

Nikdy by som nepovedal, že jedného dňa prekročíme 49. rovnobežku. Je umiestnená nenápadne. Stojí si na kuracích nôžkach neďaleko kaviarne v Prešove a ak pôjdete po ulici s pohárikom kávy alebo kornútkom zmrzliny, zarozprávaní do príbehov všedného dňa, môžete sa cez ňu ľahko prekoprcnúť. Hippo bol z rovnobežky nadšený, pretože síce každý deň cez nejakú prechádzame, ale väčšina z nich je anonymná, zahrabaná vo vysušenej zemi a nepovie ani au, keď ponad ňu prejdete. Táto bola iná a Hippo musel fascinovane cez ňu niekoľkokrát prekročiť.

Slnečné ráno nás priviedlo k soche Jána Pavla II. Bol sklonený pod ťarchou slnečných lúčov, akoby si chcel pripomenúť, že toto miesto utopili v krvi znepriatelení vyznávači toho istého Boha počas Thökölyho povstania. Akoby sa nás chcel opýtať, či sa ľudia už konečne poučili z nekonečných náboženských vojen, alebo či ulice opäť sčervenejú životmi moslimských utečencov.

Centru Prešova dominuje komplex kostolov. Stojí tu Konkatedrála svätého Mikuláša a hneď vedľa nej Evanjelický a.v. chrám Svätej Trojice. Medzi nimi, možno na znak zmierenia, stojí socha Jána Pavla II. Pokiaľ sa na mieste ocitnete skoro ráno, môžete si vychutnať nerušené ticho majestátnych budov, obklopených mačacími hlavami.

Ale Prešov je aj miestom, ktoré je na jar zaplavené kvetmi. Hippo sa nevedel nabažiť moriami pestrofarebných tulipánov. Pôvodne sme sem chceli dať jeho fotku s tmavočervenými tulipánmi, ale vyzeral na nej ako na pohrebe a tak z fotky Hippo Tulipán nebolo nič. Tá fotka by bola len urážkou krásneho rána, ktoré naše zmysly vybičovalo do krajnosti jasnými farbami.

Nemohol som si odpustiť ešte jednu fotku pod magnóliou. V parku vedľa Poseidonovej fontány. Kvety z magnólie už síce pod mojimi labkami rozomieľal vietor na prach, ale z toho stromu dýchal život. Ako starnem, stávam sa sentimentálnym a blízkosť stromov ma inšpiruje k písaniu.

Pri fontáne možno zažiť veľa zábavy. Poseidona obstrekujú kamenné krokodíly, korytnačky a hady. Pod jeho nohami stojí kamenná ryba, ktorá chrlí ďalšiu vodu.

Dookola nájdete lavičky, štrkové cestičky a za stromami je ukrytá aj socha Sissi, ktorá pripomína skamenenú mŕtvolu. Ale možno sa len nevyznám do umenia a nechápem zmysel toho vyčačkaného bronzu.

Lavičky sú tam klasické drevené, alebo v rohoch parku nájdete špeciálne s kamennými zvieratami. S jedným takýmto zvieraťom sme sa odfotili. Ale kamenné zvieratá to tam nemajú ľahké, pretože mnohé majú odseknutú hlavu podobne ako Ramesse II. v Abú Simbel.
Prešovské námestie vyzerá dobre. Je tam priestor aj pre hladošov, ktorí sa potulujú od výkladu k výkladu a od reštaurácie k baru. A je tam aj priestor pre hĺbavejších návštevníkov, ktorí pozdvihnú zrak vyššie a sledujú fresky na fasádach, zaujímavé výklenky a čudesné pseudocimburie. Alebo radi uprú zrak k malým postavičkám a tváram, ktorých je na prešovských fasádach habadej.

Záver mojej cesty som strávil premýšľaním pod historickým domom na Metodovej ulici. Na obrázku to nie je vidno, ale nad ulicou visia malé LED diódy, ktoré v noci svietia a dodávajú mestu zvláštnu atmosféru. Na fotografii je ešte jedna stavba, ktorú nevidno. Na konci ulice je podivná stavba vodárenskej veže, ktorá znalcovi socializmu pripomenie západnú hranicu ČSSR, ktorá sa ježila takýmito stavbami, ovešanými guľometmi.

Vrátim sa jedného dňa ešte do Prešova? To neviem. Ale viem, že sa mi tam veľmi páčilo.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Chytrô - stredoveká cesta a vodopády

Cez víkend sme sa hrali na archeológov a vrhli sme sa na prieskum stredovekého rumpálu, ktorým pred mnohými storočiami vyťahovali vozy do strmého kopca. Skúmali sme lokalitu Chytrô, čo je dolina hneď vedľa dedín Rybô, Valentová a Prášnica. Zdanlivo ničím zaujímavé miesto, ale práve tu natočil Paľo Bielik známe scény z filmu Vlčie diery . A tu aj padla megalavína, čo zabila osemnásť ľudí. Do údolia sme sa dostali z hlavnej cesty z Banskej Bystrice na Donovaly. V polovici bola odbočka na Horný Jelenec a tam sme prešli na uzučkú, miestami rozbitú cestu, ktorá smeruje až na koniec údolia. Ale až tak ďaleko sme nešli. Približne v polovici je odbočka a tam sme zastali. Ďalej by sme si trúfli iba na služobnom aute a také nik z nás nemal. Po tejto poľnej ceste sme pomaly prešli smerom na sever až ku miestu, kde je drevený panel s informáciami o našej stredovekej ceste. Tam sme zišli z poľnej cesty a ďalej pokračovali po lesnom chodníku. Chodník viedol povedľa potoka a už po pár metroch sa to

Francis Scott Fitzgerald - Veľký Gatsby

Knihu som si kúpil niekedy v období, keď v televízii bežala repríza filmu s Leonardom DiCapriom . Pár rokov mi ležala v skrini, pretože popri dvoch malých deťoch som si stále na ňu nenašiel čas. Ale ako deti pomaly rastú a večer si čítame rozprávky, mám už potom trochu času, počas ktorého môžem čítať. Príbeh je jednoduchý. Nick Carraway príde do New Yorku, aby tu skúsil svoje šťastie ako obchodník s cennými papiermi. S kolegom si chcú prenajať dom, ale ako to už v knihách býva, kolega od bývania odskočí a Nick sa ocitne sám na predmestí (ale na brehu mora) v ošarpanom dome a hneď vedľa stojí obrovská vila, ktorá patrí Gatsbymu. Boháčovi, o ktorom Nick nič nevie. Oproti cez záliv je vila, kde žije Daisy, Nickova vzdialená sesternica spolu so svojim mužom Tomom. Pravdepodobné miesto na mape, kam svoju knihu zasadil Fitzgerald je na priloženej mape. Umiestnenie Gatsbyho vily nie je náhodné, pretože postupne sa v knihe dozvieme o Gatsbyho vzťahu k Daisy. Príbeh nám rozpráva Nick, kto

Por una Cabeza

Argentínske tango som začal počúvať, keď Robo s Erikou chodili na tanečný kurz a po večeroch si v obývačke opakovali kroky. Toto je klasická melódia, ktorá sa vám pri prvom počutí dostane pod kožúšok. Nedalo mi a pátral som po pôvode tejto skladby. Skladba pochádza z roku 1935 a napísal ju Carlos Gardel a slová napísal Alfredo La Pera. V tom istom roku obaja zahynuli pri leteckom nešťastí v Medeline v Kolumbii. Obsahom skladby je porovnávanie stávkovania na kone s nejakou atraktívnou ženou. Výraz Por una Cabeza je fráza z dostihového prostredia a znamená víťazstvo koňa o jednu dĺžku hlavy. Gardel bol veľkým fanúšikom dostihov, preto ho to asi inšpirovalo. Carlos Gardel je považovaný za dôležitú postavu argentínskeho tanga a ľudia stále spomínajú na jeho hlas.