Preskočiť na hlavný obsah

Mark Twain - Život na Mississipi

Kniha Marka Twaina býva často uvádzaná ako jeho životopisná kniha z čias, kedy pracoval ako kormidelník (nie kapitán) na parníku, plávajúcom po Mississipi. Málokto ju ale čítal a slovenské alebo české vydavateľstvá sa do jej vydania veľmi nehrnú. Ja si tiež veľmi neviem spomenúť, kde som knihu zohnal. Moje vydanie je z roku 1952 a alebo som ho kúpil v antikvariáte, alebo som ho našiel v hŕbke kníh na vyhodenie vedľa smetného koša spolu s Giacomom Casanovom a jeho pamäťami.


Pri čítaní knihy si všimnete, že je rozdelená na dve časti. Tou prvou je naozaj životopis, v ktorom Mark Twain popisuje svoje učňovské roky na parníku. Popisuje niekoľko dôležitých kormidelníkov, od ktorých sa učil, prípadne ktorých na smrť nenávidel. Z tohoto obdobia si očividne zapamätal viac toho zlého a tak si v knihe užijete popis ťažkostí, ktoré učňa na rieke čakajú. Nie sú to žiadne romantické jazdy na parníku, ale skôr dennodenný boj s riekou, ktorá pravidelne mení koryto, mení sa na nej výška vodnej hladiny, potápajú sa tam kmene a parníky. Na rieke sa pláva aj v noci, čo je spojené s ďalšími ťažkosťami s navigáciou, prípad množstvom opitých dobrodruhov, ktorí na rieke plávajú s plťami.

Dôležitým poznatkom tejto časti je to, že vtedy bol pánom lode kormidelník. Iba on vedel, ako plávať po rieke a spolu s nákladom sa nepotopiť. Kapitán lode bol v tedy v postavení poslušného pritakávača, ktorý si svojho kormidelníka choval ako v bavlnke.


Druhá časť knihy sa odohráva na rieke o niekoľko desiatok rokov neskôr, keď sa tam autor vracia a porovnáva život z jeho kormidelníckych čias s jeho súčasnosťou. Medzitým prebehla aj občianska vojna, čo zmenilo celú spoločnosť. Kormidelníci už zďaleka nie sú takými pánmi a dopravu tovaru po rieke vo veľkej miere nahradila železnica. Táto časť je napísaná ako cestopis. Občas sa v nej vyskytnú aj kapitoly literárneho poňatia, prípadne prerozprávané legendy, ktoré Mark Twain počas života v blízkosti Mississipi začul. Najvýraznejšia z nich je tá o napravenom trestancovi so zúfalým pravopisom, ktorého čaru podľahne množstvo ľudí. V dnešných časoch by sme ju mohli prirovnať k českému zločincovi Kajínkovi, ktorý si tiež podmanil nejaké to publikom.

Tým najcennejším na knihe je autorov spôsob písania. Je to kombinácia úprimnej závisti, trefných poznámok a výborné vykreslenie pohnútok mladého človeka, ktorý sa v romantických predstavách rozhodol stať sa kormidelníkom. A natrafil na krutú realitu.

Nikdy nebol nijaký mladík medzi svojimi priateľmi predmetom toľkého úprimného obdivu a toľkej úprimnej nenávisti. Ani jedno dievča nevedelo odolať jeho čaru. Odstavil každého dedinského chlapca. Keď konečne vyletel jeho parník do povetria, pocítili sme tiché uspokojenie, aké sme už mesiac nezažili.

Kniha sa údajne nevyhla častému cenzúrovaniu a veľa vydaní bolo údajne skrátených. Pravdepodobne to bolo skôr v snahe odstrániť určitú nudu druhej časti knihy, kde sa cestopisnými poznámkami nešetrí a dnešnému človeku tie informácie dávajú už úplne iný zmysel, ako v čase písania knihy. Ale aspoň z toho pochopíte, že keď Mark Twain robil na rieke kormidelníka, tak vtedy aj veľké mestá boli dediny a v čase jeho cestopisu to už boli väčšie dediny. Nie ako dnes, keď sú to všetko miliónové megamestá.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Chytrô - stredoveká cesta a vodopády

Cez víkend sme sa hrali na archeológov a vrhli sme sa na prieskum stredovekého rumpálu, ktorým pred mnohými storočiami vyťahovali vozy do strmého kopca. Skúmali sme lokalitu Chytrô, čo je dolina hneď vedľa dedín Rybô, Valentová a Prášnica. Zdanlivo ničím zaujímavé miesto, ale práve tu natočil Paľo Bielik známe scény z filmu Vlčie diery . A tu aj padla megalavína, čo zabila osemnásť ľudí. Do údolia sme sa dostali z hlavnej cesty z Banskej Bystrice na Donovaly. V polovici bola odbočka na Horný Jelenec a tam sme prešli na uzučkú, miestami rozbitú cestu, ktorá smeruje až na koniec údolia. Ale až tak ďaleko sme nešli. Približne v polovici je odbočka a tam sme zastali. Ďalej by sme si trúfli iba na služobnom aute a také nik z nás nemal. Po tejto poľnej ceste sme pomaly prešli smerom na sever až ku miestu, kde je drevený panel s informáciami o našej stredovekej ceste. Tam sme zišli z poľnej cesty a ďalej pokračovali po lesnom chodníku. Chodník viedol povedľa potoka a už po pár metroch sa to

Francis Scott Fitzgerald - Veľký Gatsby

Knihu som si kúpil niekedy v období, keď v televízii bežala repríza filmu s Leonardom DiCapriom . Pár rokov mi ležala v skrini, pretože popri dvoch malých deťoch som si stále na ňu nenašiel čas. Ale ako deti pomaly rastú a večer si čítame rozprávky, mám už potom trochu času, počas ktorého môžem čítať. Príbeh je jednoduchý. Nick Carraway príde do New Yorku, aby tu skúsil svoje šťastie ako obchodník s cennými papiermi. S kolegom si chcú prenajať dom, ale ako to už v knihách býva, kolega od bývania odskočí a Nick sa ocitne sám na predmestí (ale na brehu mora) v ošarpanom dome a hneď vedľa stojí obrovská vila, ktorá patrí Gatsbymu. Boháčovi, o ktorom Nick nič nevie. Oproti cez záliv je vila, kde žije Daisy, Nickova vzdialená sesternica spolu so svojim mužom Tomom. Pravdepodobné miesto na mape, kam svoju knihu zasadil Fitzgerald je na priloženej mape. Umiestnenie Gatsbyho vily nie je náhodné, pretože postupne sa v knihe dozvieme o Gatsbyho vzťahu k Daisy. Príbeh nám rozpráva Nick, kto

Por una Cabeza

Argentínske tango som začal počúvať, keď Robo s Erikou chodili na tanečný kurz a po večeroch si v obývačke opakovali kroky. Toto je klasická melódia, ktorá sa vám pri prvom počutí dostane pod kožúšok. Nedalo mi a pátral som po pôvode tejto skladby. Skladba pochádza z roku 1935 a napísal ju Carlos Gardel a slová napísal Alfredo La Pera. V tom istom roku obaja zahynuli pri leteckom nešťastí v Medeline v Kolumbii. Obsahom skladby je porovnávanie stávkovania na kone s nejakou atraktívnou ženou. Výraz Por una Cabeza je fráza z dostihového prostredia a znamená víťazstvo koňa o jednu dĺžku hlavy. Gardel bol veľkým fanúšikom dostihov, preto ho to asi inšpirovalo. Carlos Gardel je považovaný za dôležitú postavu argentínskeho tanga a ľudia stále spomínajú na jeho hlas.